Роль соціальних мереж
Як розгортались події 21 листопада? Близько 15.00 стало відомо, що уряд прийняв рішення про «призупинення проведення переговорів з ЄС», протягом 15-20 хвилин про це написали топові інтернет-ЗМІ, інформація миттєво поширилась соціальними мережами. І десь ближче до 16.00 відбувся гігантський стрибок у відвідуванні новинарних ЗМІ. 21 та 22 листопада мали найвищий рівень відвідуваності українських онлайн-ЗМІ за всю історію спостережень.Наприклад, відвідуваність Української Правди зросла майже вдвіч. Ближче до 16.30 обговорення гарячої новини перекинулось в соціальні мережі. Фейсбук, де найбільше обговорюють суспільно-політичне життя в країні - вибухнув.Ближче до 19.00 стало зрозуміло, що кількість людей, яких по справжньому обурило рішення влади - є дуже багато. Люди чекали якогось знаку від лідерів опозиції. Але він прийшов від активістів, журналістів, небайдужих громадян.Комунікації в соціальних мережах побудовані таким чином, що люди прислухаються до думки тих, кого вони добре знають та довіряють. Це можуть бути друзі, близькі родичі, колеги по роботі, просто авторитетні люди. Є чимало досліджень, які свідчать про те, що визначальним фактором прийняття рішення щодо політичних вподобань людини є вподобання їх друзів/родичів, а не політична реклама чи виступи політиків.Тому рішення підтримувати політичну силу чи брати участь в акції протесту часто залежить від того, що про це думають ваші друзі.Саме тому роль соціальних мереж в критичних суспільних ситуаціях є визначальною. Не заклик Кличка/Яценюка/Тягнибока/Луценка впливає на те, чи вийде людина на акцію протесту - а те, чи її друзі готові це зробити або люди, яким вона довіряє.Є користувачі, які мають велику аудиторію прихильників. Тому коли Мустафа Найем, Роман Шрайк, Андрій Шевченко, Леся Оробець та сотні інших людей написали, що йдуть на Майдан - пішли тисячі. Бо довіряють їм.